Opzet van de huistoernooien
Klik hier om het reglement in PDF formaat te downloaden.
Opzet van het toernooi
Er wordt gespeeld volgens het ‘3-game-guaranteed’ knock-outsysteem (gebaseerd op bron: www.printyourbrackets.com), met enkele aanpassingen:
- geen herkansing voor de verliezer van de halve finale van de ‘winnaarskant’
- geen herkansing voor de verliezer van de finale, indien dat zijn eerste verliespartij is
- halve finales kruiselings spelen: de twee halve finalisten van de ‘winnaarskant’ spelen niet tegen elkaar, maar tegen de 2 halve finalisten uit de herkansingsronde.
‘3-game-guaranteed’ betekent dus dat iedereen gegarandeerd ten minste 3 wedstrijden speelt. Dus als je je eerste 2 wedstrijden verliest en daarna alles wint, dan win je alsnog het toernooi.
Lengte van wedstrijden
Wedstrijden in de bovenste helft van het schema (de ‘winnaarskant’) worden in beginsel gespeeld over 1 frame met 15 rode ballen. Dit geldt ook voor de onderste helft van het schema (de herkansingsrondes), tenzij er door het grote aantal deelnemers veel wedstrijden gespeeld moeten worden. Dan kan de toernooileiding besluiten om de wedstrijden in de herkansingsronden in te korten tot 10- of 6-reds.
Zodra de tijd het toelaat, kan de toernooileiding besluiten om de wedstrijden te verlengen tot ‘best-of-3’ met 15 rode ballen en 3e frame 1-red shoot-out of een volledige ‘best-of-3’. De finale wordt, indien de tijd het toelaat, gespeeld over een volledige ‘best-of-3’ met 15 rode ballen. De toernooileiding kan altijd besluiten om wedstrijden alsnog te verkorten, indien de beoogde eindtijd in gevaar komt.
Het speelschema wordt gemaakt bij aanvang van het toernooi, dus om 10:00 uur. Niet aanwezige, wel ingeschreven deelnemers worden niet ingedeeld.
Plaatsing spelers
Het systeem met plaatsing van spelers wordt aangepast op het ‘3-game-guaranteed’ knock-out systeem. De hoogst geplaatste spelers worden verdeeld over het speelschema om te voorkomen dat ze elkaar vroeg in het toernooi tegenkomen. Afhankelijk van het aantal deelnemers, hebben een aantal spelers een ‘bye’ naar de 2e ronde. Voor 10 t/m 17 deelnemers werkt het dus als volgt:
Aantal Deelnemers | Aantal spelers met een ‘bye’ | Procedure voor plaatsing (seeding) op basis van ranglijst (ranking) |
17 | 15 | De 4 deelnemers met de hoogste ranking loten onderling voor de posities in het speelschema van seeds 1..4 De 2 deelnemers met de laagste ranking spelen de 1e-rondewedstrijd (alle andere spelers krijgen een bye) De overige deelnemers loten onderling voor seeds 5..15 |
16 | 0 | De 4 deelnemers met de hoogste ranking loten onderling voor de posities in het speelschema van seeds 1..4 De overige deelnemers loten onderling voor seeds 5..16 |
15 | 1 | De deelnemer met de hoogste ranking krijgt seed 1 en een bye naar de 2e ronde De 3 deelnemers met de daarop volgende hoogste ranking loten onderling voor seeds 2..4. De overige deelnemers loten onderling voor seeds 5..15 |
14 | 2 | De 2 deelnemers met de hoogste ranking loten onderling voor seeds 1 en 2 en krijgen een bye naar de 2e ronde De 2 deelnemers met de daarop volgende hoogste ranking loten onderling voor seeds 3 en 4. De overige deelnemers loten onderling voor seeds 5..14 |
13 | 3 | De 3 deelnemers met de hoogste ranking loten onderling voor seeds 1..3 en krijgen een bye naar de 2e ronde De deelnemer met de daarop volgende hoogste ranking krijgt seed 4. De overige deelnemers loten onderling voor seeds 5..13 |
12 | 4 | De 4 deelnemers met de hoogste ranking loten onderling voor seeds 1..4 en krijgen een bye naar de 2e ronde De overige deelnemers loten onderling voor seeds 5..12 |
11 | 5 | De 5 deelnemers met de hoogste ranking loten onderling voor seeds 1..5 en krijgen een bye naar de 2e ronde De overige deelnemers loten onderling voor seeds 6..11 |
10 | 6 | De 4 deelnemers met de hoogste ranking loten onderling voor seeds 1..4 en krijgen een bye naar de 2e ronde De 2 deelnemers met de daarop volgende hoogste ranking loten voor seeds 5 en 6 en krijgen een bye naar de 2e ronde De overige deelnemers loten onderling voor seeds 7..10 |
(Bonus)punten te behalen per toernooi
Winnaar | 15 punten |
Runner-up | 12 punten |
Halve finalist | 10 punten |
Uitgeschakeld in 4e herkansingsronde | 2 + 2 per gewonnen wedstrijd, echter nooit meer dan 8 |
Uitgeschakeld in 3e herkansingsronde | 2 + 2 per gewonnen wedstrijd, echter nooit meer dan 7 |
Uitgeschakeld in 2e herkansingsronde of eerder | 2 + 2 per gewonnen wedstrijd, echter nooit meer dan 5 |
Bonuspunten | 2 punten |
Behalve de punten bepaald door het moment van uitschakeling en het aantal gewonnen wedstrijden, kunnen ook bonuspunten worden behaald. Bonuspunten worden toegekend bij winst van een speler die op nummer 5 of lager van de ranglijst staat, tegen een speler die op nummer 1..4 van de ranglijst staat (dus niet de plaatsingslijst / deelnamelijst van één toernooi).
De betreffende wedstrijd moet daadwerkelijk zijn uitgespeeld. In geval van een ‘walk-over’ worden geen bonuspunten toegekend. In geval van opgave of een ander onvoorzien einde, beslist de toernooileiding.
Bonuspunten zijn alleen te behalen in de rondes vóór de halve finales
Indien de top-4 niet allemaal meedoen, zijn er dus minder spelers tegen wie bonuspunten verdiend kunnen worden.
Indien de top-4 spelers geen van allen meedoen, kunnen er geen bonuspunten verdiend worden.
Top-4 spelers krijgen dus ook geen bonuspunten uit wedstrijden die zij tegen elkaar spelen.
Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist de toernooileiding.